Data dodania: 14-07-2019


(Nie) solidny pacjent

Problem niestawiania się na wizyty i nie informowania o tym wcześniej pracowników placówki leczniczej, dotyczy około 40% pacjentów umawiających się na wizytę. Trudno jest walczyć z tym zjawiskiem, jako że w polskim społeczeństwie istnieje głębokie przeświadczenie o obowiązkach lekarzy wobec pacjentów, ale nie ma świadomości, co do obowiązków pacjentów wobec lekarzy.

 

 

 

 

 

Pacjenci zdają się nie rozumieć, że niestawianie się na wizyty w gabinetach, zwłaszcza stomatologicznych - prywatnych, rujnuje dzienny plan pracy lekarza dentysty, przyczynia się do powstawania niepotrzebnych komplikacji w leczeni i uniemożliwia wizytę innym. Uważa się, że w skali kraju nieodwoływanie wizyt przez pacjentów, może generować znaczące straty w zarobkach lekarzy i lekarzy dentystów, jak i milionowe straty środków publicznych przeznaczonych przez NFZ na leczenie. Blokowanie miejsc przez niestawiających się ostatecznie na wizytę pacjentów, w warunkach publicznej służby zdrowia powoduje również sztuczne wydłużanie się kolejek oczekujących latami na leczenie chorych.

 

W odpowiedzi na ten problem i z inicjatywy lekarza stomatologa - Marcina Krufczyka z grupy dentysta.eu, powstał portal „Solidny Pacjent’.  Założenie portalu jest banalnie proste; po zarejestrowaniu się do systemu, lekarz lub lekarz dentysta ma możliwość dodawania numerów telefonu niesolidnych pacjentów, zamawiających i niestawiających się na umówione wizyty. Dzięki temu tworzy się baza danych, która umożliwia sprawdzenia, czy właściciel numeru, dokonujący rezerwacji telefonicznej, nie nadużył już cierpliwości w innych placówkach. Każdy numer telefonu może być oceniony w skali od 1-3 punktów. Przy tym autorzy mają dobrze przemyślaną strategię RODO, o której można przeczytać na stronie, tak aby zachować wszelkie zasady ochrony danych.

 

Z ankiety portalu dentysta.eu wynika, że najmniej solidni są pacjenci w wieku 19-25 lat, najbardziej słowni są natomiast pacjenci w wieku 70+ oraz w wieku 26-39 lat. Częściej na wizyty nie stawiają się i nie informują o swoich zamiarach kobiety niż mężczyźni.

 

Aby zwiększyć siłę nacisku na wdrożenie praktyki zgłaszania się na umówioną wcześniej wizytę lub przynajmniej nawyk odwołania wizyty, pacjent nie może się na nią zgłosić, autorzy strony nagrali piosenkę pt. „ Solidny pacjent”, która może być wysyłana do nierzetelnego pacjenta. Z drugiej strony portal umożliwia szybkie odnalezienie numeru telefonu danej placówki, celem potwierdzenia lub odwołania swojej wizyty, a także przyjmuje  zgłaszanie dotyczące „opóźnień” w przyjęciach do wybranej poradni.

 

Strona zbiera również środki na rozwinięcie Elektronicznego Centrum Rejestracji Pacjenta (ECRP), panelu pozwalającego tzw. świadczeniobiorcom rejestrację online na wizytę do wybranej placówki , która przystąpi do programu.  Dzięki wirtualnej rejestracji pacjent będzie mógł również online sprawdzić, jak długie jest realne oczekiwanie na wizytę w danym miejscu. Na razie portal działa na zasadach non-profit.

 

Patrycja Proc