Data dodania: 21-10-2018

Z życia piotrkowskich seniorów Spacerkiem po Kazimierzu

Henryka Poprawska

W sobotę 11 sierpnia br. członkowie Koła Lekarzy Seniorów przy Delegaturze Piotrkowskiej OIL w Łodzi wybrali się na wycieczkę do Kazimierza Dolnego.

Wyjazd zorganizowaliśmy dzięki uprzejmości prezydenta miasta Piotrkowa Trybunalskiego, który to nieodpłatnie udostępnił nam autokar, za co serdecznie dziękujemy. W drodze do Kazimierza Dolnego, zatrzymaliśmy się w Puławach, które słyną głównie z dawnej rezydencji rodu Czartoryskich - ogromnego rokokowo-klasycystycznego pałacu, otoczonego trzydziestohektarowym ogrodem urządzonym w stylu angielskim.

Po dotarciu do Kazimierza, część uczestników wycieczki skorzystała z tzw. ekobusików, które powiozły nas po okolicy. Z audio przewodnika usłyszeliśmy historię miasteczka oraz związane z nim legendy i anegdoty. Zobaczyliśmy najciekawsze miejsca w Kazimierzu, między innymi: spichlerze, Cmentarz Żydowski (z potrzaskanych macew wzniesiono tu w połowie lat osiemdziesiątych pomnik, nawiązujący do jerozolimskiej Ściany Płaczu), Wąwóz Korzeniowy, zespół zamkowy, który tworzą kamienna wieża obronna oraz zamek, a także Górę Trzech Krzyży.

Po smakowitym obiadku, przeszliśmy na Rynek, podziwiając zabytkowe kamienice pod św. Krzysztofem i pod św. Mikołajem, wstąpiliśmy też do Kościoła Farnego, który słynie z najstarszych organów w Polsce. Zatrzymaliśmy się  przy zabytkowej studni, jednego z najważniejszych symboli renesansowego miasteczka. Legenda głosi, że kto napije się wody ze studni przykrytej daszkiem z gontu, będzie stale wracał do Kazimierza Dolnego.

Spacerkiem po Bulwarze Nadwiślańskim zmierzaliśmy do autokaru. Zaopatrzeni w tradycyjne kazimierskie koguty – smaczne symbole miasta, a także inne pamiątki, zmęczeni ale szczęśliwi, bezpiecznie wróciliśmy do domów.

W imieniu przewodniczącej Koła Lekarzy Seniorów Delegatury OIL w Piotrkowie - Elżbiety Wojciechowskiej, relację spisała i opatrzyła fotografiami…